Wednesday, July 18, 2012

yA RaMadHan..

puase dah dekat..
sabtu nih dah nak puase..
tinggal 2 ari je lagi..
yeaayyy..
best nye pose,, sebab nt nak raya.. hahaha.. teruk kan??

pape pon berharap sgt tahun ni aku dapat laksanakan ibadah puase dgn baik..
semoga dapat pose penuh la tahun ni..
kali ni aku nak share persiapan puase aku..
simple...

bile puase,, aku paling menitik berat kan sahur sbb keje aku memang tak de kompromi..
kl datang patient sakit serius,, so tenaga lebih la sikit diperlukan..
kalu ngan kanak2 yang hyperactive pon,, aku kene kuat kan mental dan fizikal jugak..

so make sure,, aku kene cukup tenaga and tak mengantuk..
kl tak cukup tenaga,, nak keje pon tak larat..
kl mengatuk,, mesti jadi malas and bad mood..

mase sahur aku wajib amek:

1) nesvita 3 in 1 oat
oat ni mmg penting untuk aku..
oat ni buat aku tak lapar.. so,, tak de la irritating mase keje sebab lapar kan???
aku pilih nesvita 3in 1 sbb senang buat,, and paling sedap.. hihi


 2) coffee,, ape2 coffee pon boleh..
biase nye aku suke per'l cafe atau nescafe white coffee..
tp,, ape2 coffee pon boleh.. janji yang pre-mix sbb senang and must be high kafein..
kopi hitam tak brape nak jalan sangat sebab low kafein..
well,, tak bagus sgt minum coffee nih sebab bleh menyebabkan angin..
lagi satu 3in1 ni high sugar..
coffee penting sangat untuk aku kekal cergas and fokus mase waktu keje..




3) minum byk 2 air kosong..
mase sahur wajib 1 liter..,
lepas berbuke lagi satu liter..
nak make sure aku minum dgn cukup,, aku akan minum dalam thumbler 1 liter,, kire cam sukat la..
air tu kene la suam2 kuku supaya tak de la aku kembung nak minum air sejuk mase dini hari kan??





4) kurma
kurma tu kl boleh nak kurma kering,, and tak melekit ng gula..
aku susah sikit nak makan kurma..
kl yg kering tu ade hati gak la nak jamah..
kl tak,, memang tgk je la kurma tu..
pape pon abah selalu pesan,, jgn lupa makan kurma sekurang2 nye 3 biji semasa sahur ntk bekalan tenaga..



 
haa,, mase sahur sume aku telan air je..
sebab nak cepat and senang nak telan..
sambil pejam mate pon leh teguk..
makanan berat tak brape nak lalu sangat nak telan..

ok
selamat berpuasa sume..
bye..

No comments:

Post a Comment

Sensation Station OT for Kids - one to one session

Selain Special School Program, centre betty juga masih menawarkan sesi one-to one. Ape tu one-to-one (1:1)? Sesi 1:1 adalah di mana ...