26.10.11 (rabu= depavali)
happy depavali..
aku dijemput oleh sekolah kebangsaan putrajaya presint 8(2) untuk berkongsi info berkenaan occupational therapy for special education children.
talk aku berkenaan apakah rawatan terapi carakerja untuk kanak2 berpendidikan khas.
bile nak cite tentang rawatan mmg la sgt banyak. setiap kanak2 berpendidikan khas memerlukan rawatan yg berbeza bergantung kepada keperluan masing2.
walaupon dari segi diagnose sama, tetapi, setiap kanak2 adalah unik, dah berbeza.
atucara berlansung dari pukul 8.30 pagi sehingga 12.30 tgh hari
kami di beri satu slot selama 1 jam 30 minit
so, aku berkongsi info berkenaan occupational therapy dan rakan setugas aku membincangkan tetang physiotherapy
perkara2 yg aku disampaikan:
Kondisi Kanak- Kanak yang Dirawat
Kemampuan fizikal yang terhad , žKes Otopedik, Sindrom Down’s, Cerebral Palsi, žMasalah Neurologi, žAutism, Ketidakupayaan Psikologi, Masalah pembelajaran, dll
PERANAN TERAPI CARA KERJA
1.Menjalankan penilaian dan ujian permulaan (initial assessment)
2.Mencadangkan matlamat rawatan
3.Menjalankan rawatan
4.Menyediakan splin jika perlu
5.Melakukan penilaian dan ujian semula
6.Menyediakan laporan guru dan doktor
JENIS – JENIS RAWATAN
- žSensory integration therapy
- žCognitive- behavioral therapy
- žGross motor and fine motor training
- žSelf-care training
- žSchool setting training
- dll
ni rakan setugas saya yg membincangkan peranan physioterapy untuk kanak2 physical impairment
sambutan daripada ibubapa terhadap ceramah kami amat menberansangkan.. banyak soalan ditujukan.. anyway, i'm happy sharing the info with the parents, and taught them some simple home programme.
alhamdulillah segala nya berjalan lancar..
No comments:
Post a Comment